Theatermaker en filosoof Stefaan van Brabandt doet het weer. Na Socrates, Marx en Spinoza zet hij zijn theaterreeks rond filosofen verder met een vierde luik. Ditmaal een dialoogstuk waarbij Jean-Paul Sartre (Frank Focketyn) en Simone de Beauvoir (Sien Eggers) terugkijken op hun leven samen.
Sartre, zonder meer een groot existentialistisch filosoof en misschien wel één van de belangrijkste filosofen van zijn generatie. Persoonlijk heb ik nogal een vreemde verhouding tot de werken en de persoon van Jean-Paul Sartre, maar hier wil ik niet te ver over uitweiden. Zijn werken zijn zeker de moeite en het lezen waard, maar hij heeft vreemde sprongen gemaakt in zijn leven. Niet enkel op filosofisch vlak, zeker ook op het politieke toneel.
Simone de Beauvoir, een filosofe waar ik dan weer een zekere voorliefde voor koester. Misschien wel de belangrijkste filosofe en feministe van de 20ste eeuw. Haar werk “De Tweede Sekse” geldt als één van de belangrijkste feministische werken en veranderde voorgoed het denken over de rol van de vrouw in een door mannen gedomineerde wereld.(1) Stefaan Van Brabandt. (2022). Sartre & de Beauvoir. De Verwondering.
Frank Focketyn zette de figuur van Sartre fenomenaal neer. Qua karakter en uiterlijk konden ze niet verder uit elkaar liggen, maar dit vormt voor een inhoudelijk stuk geen probleem. Sien Eggers was in haar geheel de perfecte de Beauvoir. De dynamiek tussen beide acteurs was adembenemend, en zo zie je dat beide perfect gecast zijn voor de rol. Er moet onderling toch een bepaalde connectie zijn om een liefdesrelatie als die van de Beauvoir en Sartre te kunnen neerzetten in een intellectuele dialoog. De dynamiek tussen Sartre en de Beauvoir had toch net dat ietsje meer. Eggers en Focketyn hebben dit wonderbaarlijk mooi neergezet.
In deze theaterdialoog kijken Jean-Paul en Simone terug op hun leven, hun denken en hun relatie. Vooral dit laatste aspect werd in de schijnwerpers geplaatst. Ik had het gevoel dat het stuk op inhoudelijk vlak iets tekortschoot. Op filosofisch vlak had ik meer verwacht, ook betreffende de verhoudingen tussen elkaars werken en ideeën. Dit kwam uiteraard wel aan bod, maar slechts zeer vluchtig. Terwijl we niet de werken van Sartre hadden gehad zonder de invloed van de Beauvoir en omgekeerd. Hun politiek engagement, wat toch ook niet min was, werd jammer genoeg ook slechts licht aangeraakt. Ik had het gevoel dat het politieke en inhoudelijke ondergeschikt waren aan de humor en hun turbulente relatie. Ik wil hiermee niet zeggen dat het inhoudelijk niets was, integendeel, maar voor mij lagen de verwachtingen hiervoor net iets hoger.
Toch heb ik enorm genoten van dit theaterstuk en kan ik het enkel maar aanbevelen. Voor meer informatie omtrent programmatie: https://www.hzt.nl/speelt/sartre-de-beauvoir.(2) Het zuidelijk toneel speelt Sartre & de Beauvoir. (z.d.). hzt.nl. Geraadpleegd op 28 april 2022, zie https://www.hzt.nl/speelt/sartre-de-beauvoir Op 16-02-2023 en 17-02-2023 zijn er ook twee extra voorstellingen in de Arenberg te Antwerpen.(3) Sartre & de Beauvoir. (2022, 27 april). Arenberg Antwerpen. Geraadpleegd op 28 april 2022, zie https://www.arenberg.be/nl/programma/sartre-de-beauvoir/143/
Na de voorstelling is er ook de mogelijkheid het script van de dialoog aan te kopen, voor wie achteraf nog wil nagenieten.
Voetnoten
↑1 | Stefaan Van Brabandt. (2022). Sartre & de Beauvoir. De Verwondering. |
---|---|
↑2 | Het zuidelijk toneel speelt Sartre & de Beauvoir. (z.d.). hzt.nl. Geraadpleegd op 28 april 2022, zie https://www.hzt.nl/speelt/sartre-de-beauvoir |
↑3 | Sartre & de Beauvoir. (2022, 27 april). Arenberg Antwerpen. Geraadpleegd op 28 april 2022, zie https://www.arenberg.be/nl/programma/sartre-de-beauvoir/143/ |